Klachten nieuw zwembad Rooi

Regen aan klachten over splinternieuw zwembad
toegankelijkheid zou te wensen over laten
Er wordt veel gemopperd over het nieuwe bad in Sint-Oedenrode: over toegankelijkheid, abonnementsprijzen en veiligheid. ‘Veel mensen met een beperking willen of kunnen niet meer komen zwemmen’.

Janske Mollen

Sint-Oedenrode

Zwembad de Neul opende in januari 2022, het enthousiasme was groot: een wedstrijdbad met zes banen voor wedstrijdzwemmen en waterpolo. Een bad voor verschillende doelgroepen met een beweegbare vloer en op de eerste verdieping een tribune met plek voor zo’n tachtig mensen. Meierijstad trok er 10 miljoen euro voor uit.

Over het zwembad zelf én het personeel hebben de meeste zwembadgebruikers niets te klagen, constateren Jeanne Hendriks-van Kemenade van zwem- en waterpolovereniging Argo, Antoon Buiting van Stichting Toegankelijk Meierijstad, afdeling Sint-Oedenrode en Peter Verbraak van Senior-Rooi. ‘Het was dan ook bijzonder dat er al vrij snel na de opening van het nieuwe zwembad andere signalen uit de samenleving kwamen van inwoners die om diverse redenen stopten met zwemmen. Hun klachten werden niet gehoord’, lieten gebruikers de organisaties weten. Een door hen gehouden hun enquête moet eraan bijdragen dat er zoveel mogelijk inwoners enthousiast gebruik kunnen blijven maken van het zwembad. Maar die peiling leverde pijnlijke zaken op.

‘Veel mensen met een beperking willen of kunnen niet meer komen zwemmen, of worden onnodig geconfronteerd met hun beperking’, constateren de initiatiefnemers van de enquête op basis van de respons.

In het ‘oude’ zwembad konden op zaterdagmorgen tussen 10.00 en 11.00 uur mensen met verstandelijke beperking komen zwemmen. Nu is dat zwemuurtje tussen 08.30 en 09.30 uur. ‘Omdat veel mensen met beperking bij aankleden, ontbijt en vervoer afhankelijk zijn van professionele zorgverleners halen ze dat tijdstip niet en is een aantal mensen gestopt’.

En doordat veel openingsuren zijn ingevuld met zwemmen voor diverse doelgroepen, zijn de uren vrij zwemmen te beperkt. Ook blijkt de techniek in het zwembad constant niet te werken. Het omhoog zetten van de rolstoelhelling, het scorebord en de schotklok en zoemer doen het vaak niet.

Onveilige situaties

Verder lopen de wedstrijdzwemmers van Argo tegen onveilige situaties aan: ,,De deuren vielen allemaal automatisch in het slot”, meldt een zwemmer. ,,Zo moesten we na de wedstrijd door het EHBO-hok om bij de douches te kunnen komen. Dit kan echt niet tegenover een zwemteam dat bij ons op bezoek komt.”

Dat wedstrijdzwemmers zelf voor drinken voor scheidsrechters en officials moeten zorgen omdat de bar ’s avonds niet bemand is, stuit op onbegrip: ,,Terwijl er een prachtige bar sis, komen wij daar met onze koelbox en thermoskan aanzetten.” En omdat ’s avonds de voordeur dicht is en er geen zwembadpersoneel is, ontstaan ook onveilige situaties: ,,Tijdens een wedstrijd kreeg iemand een gebroken neus. De deuren waarachter de koelpacks lagen, waren op slot”.

‘Ook in Veghel heeft de gemeente een identiek zwembad gebouwd waar ze het beheer over voert. Of er ook klachten zijn vanuit de gebruikers daar, is niet bekend. De gemeente moet nog een reactie geven.

Scroll naar boven